Graduate student of the Department of General and Slavic Linguistics,
Odesa I. I. Mechnikov National University,
Odesa, Ukraine
e-mail: fydimka@gmail.com
ORCID ID https://orcid.org/0000–0002–2855–3657
DOI:
SUMMARY
The purpose of this article is to identify, analyze and evaluate verbal and non-verbal social-status markers of the characters of Ivan Karpenko-Kary’s play «One Hundred Thousand». The object of study is the means of lingual and non-lingual behavior that contain information about the social status of certain characters in this play. The subject of the study is the peculiarities of the set of social-status means of depicting characters and the mechanism of the author’s use of these means. In the research process, procedures of cognitive, semantic, sociolinguistic, non-verbal analysis methods, descriptive method were used. As a result of the research of lingual and non-lingual means and mechanisms of the author’s expression of the property, status, gender, and legal statuses of artistic characters, as well as the assessment of some evolutionary social status processes that took place at the end of the 19th and the beginning of the 20th centuries in Ukrainian society, the author came to certain conclusions. In the role of verbal means, for the most part, lexemes of the relevant discourses, phraseological units, and some syntactic constructions act. The role of non-verbal means is mainly the situational behavior of the characters described by the author, which refers to their facial expressions, movements, emotions, behavioral reactions to certain actions and lines.
Key words: social status, marker, verbal, non-verbal, artistic character, means of expression, Ivan Karpenko-Kary.
REFERENCES
Горбачова Н. І. (2013). Соціальний статус і соціальна роль як базові поняття соціальної структури. Вісник Житомирського державного університету. Філологічні науки. Вип. 67, pp. 234–237 [in Ukrainian].
Ільченко О. А. (2012). Вербалізоване «обличчя» сучасного суспільства : словник
метафоричних словосполучень української преси (2000–2010 рр.). Харків : ФОП Петров В. В. [in Ukrainian].
Карпенко-Карий І. Сто тисяч. URL : https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.
php?tid=1007/ (дата звернення: 25–28.04.2023) [in Ukrainian].
Ковальчук А. К. (2016). Вербальное и невербальное выражение эмоций в речи
шеф-повара. Записки з романо-германської філології. Одеса. Вип. 1, pp. 52–57. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/zrgf_2016_1_9 [in Ukrainian].
Можейко О. О. (2015). Роль соціального статусу мовця в реалізації мовленнєвих
актів погрози в сучасному англомовному діалогічному дискурсі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Вип. 81, pp. 114–118 [in Ukrainian].
Соціальний статус. Словопедія : Універсальний словник-енциклопедія. URL : http:// slovopedia.org.ua/29/53409/21052.html/ (дата звернення: 17.04.2023) [in Ukrainian].
Степанова С. Є. (2016). Еволюція мовної картини світу центрального персонажа
оповідання А. П. Чехова «Душечка». Мова. № 25, pp. 62–67 [in Ukrainian].
Степанова С. Є. (2017). Мовна особистість і її причетність до професії в мовній картині світу й ехо-картинах світу близьких людей (на матеріалі оповідань А. П. Чехова, М. А. Булгакова и В. М. Інбер). Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Харків. № 1 (60), pp. 23–27 [in Ukrainian].
Степанова С. Є. (2019). Статусні мовленнєві характеристики художніх персонажів у російській літературі початку 20 століття. Мова. № 32, pp. 37–45 [in Ukrainian].
Степанова С. Є. (2021a). Соціально-статусні описи персонажів у художньому творі. Русистика и современность. Языкознание. Литературоведение. Лингводидактика. Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzezsowskiego. Nr. 6, pp. 194–204 [in Ukrainian].
Степанова С. Є. (2021б). Розмаїття дискурсів реалізації соціального статусу художнього персонажа в текстах початку ХХ ст. Лексико-граматичні інновації в сучасних слов’янських мовах : Матеріали Х міжнародної наукової конференції (15–16 квітня 2021
року. Україна, Дніпро. Дніпро : Ліра, pp. 152–155 [in Ukrainian].
Степанова С. Є. (2022а). Антонімія як засіб зображення соціальної нерівності у
драматичній поемі Лесі Українки «В катакомбах». Мова. № 37, pp. 60–66 [in Ukrainian].
Степанова С. Є. (2022б). Професійне і побутове: когнітивний вплив у картинах і
ехо-картинах світу. Записки з українського мовознавства. Одеса : ОНУ. Вип. 29, pp. 285–291 [in Ukrainian].
Степанова С. Є. (2022в). Кореляції соціального й емоційного у звертаннях. Науковий вісник Одеського національного університету. Філологія. Т. 27. Вип. 2(26), pp. 75–83 [in Ukrainian].
Linton R. (1936). The Study of Man. New York : D. Appleton-Century Co.
Pahta P., Nevala M., Nurmi A., Palander-Collin M. (2010). Language practices in the
construction of social roles in Late Modern English. Amsterdam & Philadelphia : John Benjamins.
Sapru A. (2015). Automatic social role recognition and its application in structuring multiparty interactions : Thesis. Lausanne :, EPFL.
Scheflen A. E., Scheflen A. (1972). Body Language and Social Order (Communication
and Behavioral Control). New York : Prentice-Hall.
Weber M. (1978). Economy and Society. An Outline of Interpretive Sociology : In 2 vol. / Eds. G. Roth, C. Wittich. Berkeley : Univ. of California Press.