Наталя В. Стрюк
доктор філософії з філології, доцент кафедри англійської філології
Донецького національного університету імені Василя Стуса,
Вінниця, Україна
e-mail: natalia.striuk@gmail.com
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5857-6120
Scopus Author ID: 57223123808
Єлизавета Ковальчук
студентка ІV курсу факультету іноземної та слов’янської філології
Донецького національного університету імені Василя Стуса,
Вінниця, Україна
DOI: https://doi.org/10.24195/2616-5317-2025-40.13
АНОТАЦІЯ
У статті розглянуто прагматичні особливості комунікативних стратегій англомовних написів на одязі, що слугують значимим елементом соціальної комунікації. Дослідження спирається на аналіз 300 текстових принтів, дібраних шляхом суцільної вибірки з інтернет-магазинів одягу у 2025 році. Метою є виявлення типів стратегій, що використовуються у мікротекстах, та встановлення їхнього функціонального навантаження. Застосовано дескриптивний метод, метод суцільної вибірки, прагматичний метод та дискурс-аналіз, а також квантитативний підхід, що дозволяє встановити взаємозв’язок між вербальними та невербальними аспектами комунікації. Теоретичне обґрунтування спирається на концепцію самопрезентації, а також тлумачення текстів моди як культурних знаків. Виділено шість основних стратегій: самопрезентація, спонукання, аргументація, ритуальність, інформаційна та конфліктна (в її межах розглянуто стратегії незгоди, дискредитації та тролінгу) стратегії. Окрему увагу приділено їхній прагматичній функції та способам впливу на реципієнта. Результати дослідження демонструють, що найбільш поширені комунікативні стратегії – самопрезентація, спонукання й аргументація, що свідчить про прагнення носіїв одягу передавати свою індивідуальність та формувати соціальний дискурс. Менш виражені конфліктні та ритуальні стратегії, що підтверджує тенденцію до інтеграції культурних традицій і соціальних норм. Дослідження розкриває соціокультурне значення текстових принтів як багаторівневого прагматичного явища, що впливає на комунікативні процеси та соціальну ідентифікацію носія, а також формує нові можливості для вивчення взаємодії тексту та простору публічної комунікації.
Ключові слова: напис на одязі, комунікативна стратегія, прагматика.
ЛІТЕРАТУРА
Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики. Київ : Академія, 2009. 376 с.
Долусова Н. В. Структурно-семантичні характеристики англомовних написів на жіночих футболках. І Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція з питань методики викладання іноземної мови: «Дослідження та впровадження в начальний процес сучасних моделей викладання іноземної мови за фахом», присвячена 150-річчю ОНУ імені І. І. Мечникова та 55-річчю факультету романо-германської філології: 17 квітня 2015 р. : Збірник матеріалів конференції. Одеса, 2015. С. 32–35.
Смутченко О. С. Особливості формування субкультури студентів мовних вишів. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2018. № 1 (120). C. 125–130.
Стрюк Н. В. Написи на одязі в англомовній та україномовній лінгвокультурах: особливості структури та семантики : дис. … д-ра філософ. зі спец. 035 «Філологія». Вінниця : ДонНУ імені Василя Стуса, 2023. 279 с.
Швелідзе Л. Д. Мовні засоби реалізації комунікативних стратегій у дискурсі соціальних мереж (на матеріалі української та англійської мов) : дис. … канд. філол. наук зі спец. 10.02.17 – порівняльно-історичне і типологічне мовознавство. Вінниця : ДонНУ імені Василя Стуса, 2021. 240 c.
Artym K. Verbalization of communicative strategies and tactics in the speech genre of parliamentary debate (based on debates in the House of Commons on March 25, 2013). Матеріали VІ Міжнародної конференції молодих вчених CSE‑2013. Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2013. P. 242–247.
Barthes R. The Language of Fashion. Oxford ; New York : Berg Publishers, 2006. 183 p.
Chiluwa I., Ajiboye E. Discursive pragmatics of T-shirt inscriptions: Constructing the self, context and social aspirations. Pragmatics and Society. 2016. Vol. 7. P. 436–462.
Goffman E. The Presentation of Self in Everyday Life. Knopf Doubleday Publishing Group, 1959. 259 p.
Melko Kh. Nature of communicative strategies аnd tactics: linguistic approach. Vectors of the development of philological sciences at the modern stage. 2019. January. P. 157–175.
Moshood Z., Olawale K. H. A Pragma-Stylistic Exploration of Selected Signout T-shirts’ Inscriptions. Issues in Language and Literary Studies. 2022. Vol. 8, № 1. Р. 70–91.
Striuk N. Semantic classification of metaphors in Ukrainian and English inscriptions on clothing. Ezikov Svyat (Orbis Linguarum). 2021. Vol.19 (1). P. 23–33.
Striuk N. Ukrainian and English Metaphorical Inscriptions on Clothing; How Eloquent Can They Be? Зборник Матице српске за славистику. 2022. Vol. 2022, № 101. P. 143–159.