Перейти до контенту

ВПЛИВ ІНСТРУМЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ НА ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У ЗВО УКРАЇНИ


pdfНаталія І. Бойчук
викладач кафедри філології та перекладу
Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу,
Івано-Франківськ, Україна
e-mail: natalabojcuk119@gmail.com

DOI: https://doi.org/10.24195/2616-5317-2025-40.5


АНОТАЦІЯ

Стаття присвячена дослідженню впливу інструментів штучного інтелекту на вивчення англійської мови у ЗВО України. В умовах сучасного освітнього процесу ШІ стає важливим інструментом, який змінює традиційні підходи до навчання, зокрема у царині вивчення іноземних мов. У студії проаналізовано використання таких інструментів, як мовні моделі, системи автоматичної перевірки текстів (Grammarly, ProWritingAid), онлайн-перекладачі (DeepL, Google Translate) та платформи для навчання мови (Duolingo, Babbel). Зосереджено увагу на можливостях, які дає ШІ для розвитку мотивації студентів, підвищення їхньої автономії у навчанні та розвитку мовних навичок, тобто важливі аспекти викладання в умовах університетської освіти. З’ясовано позитивний вплив ШІ на створення персоналізованих умов для навчання, що дозволяють кожному студенту працювати у власному темпі та отримувати зворотний зв’язок у реальному часі. ШІ-системи здатні адаптуватися до потреб студентів, надаючи індивідуальні рекомендації для покращення мовних навичок; їхнє використання стимулює інтерес до вивчення мови і знижує рівень стресу, пов’язаний із традиційними методами навчання. Висвітлено численні ризики та проблеми, які виникають у процесі використання ШІ в освіті. Обговорено питання зниження самостійності та критичного мислення студентів, оскільки вони можуть покладатися на технології замість того, щоби розвивати свої мовні здібності. Окрему увагу приділено етичним питанням, зокрема проблемам конфіденційності та безпеки персональних даних, які збираються під час використання ШІ-систем. У висновках підкреслено, що для ефективного використання ШІ у навчанні необхідно розробляти нові педагогічні стратегії, які би враховували як переваги, так і потенційні ризики цієї технології. Наголошено на важливості критичного ставлення до використання ШІ, дотримання принципів академічної доброчесності та розвитку цифрової грамотності студентів для максимального ефекту від застосування штучного інтелекту в освітньому процесі.


Ключові слова: штучний інтелект, вивчення англійської мови, академічна доброчесність, автономне навчання, етика в освіті, технології в освіті.


ЛІТЕРАТУРА

Жукевич І., Спіричева О. Трансформація вивчення іноземної мови: штучний інтелект як інструмент розвитку мовленнєвих навичок студентів. International Science Journal of Education & Linguistics. 2024. Vol. 3, No 3. С. 45–55.
Задорожна О. Сулим В. Штучний інтелект як один із засобів вивчення іноземної мови. Грааль науки. 2023. № 34. С. 333–335.
Зубенко О. Штучний інтелект і вивчення іноземної мови. Закарпатські філологічні студії. 2023. Вип. 27, т. 2. С. 80–85.
Лелека Т. ChatGPT як інструмент викладання англійської мови у вищій школі. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. Вип. 211. С. 168–172.
Панасюк Т. Гейміфікація як інструмент підвищення мотивації до вивчення англійської мови. Наукові записки Ніжинського університету. Серія: Психолого-педагогічні науки. 2023. № 5. С. 123–127.
Романишин І., Чухно Т., Фийса Н. Трансформація методів навчання й викладання англійської мови у вищій школі: використання штучного інтелекту, аналіз впливу, перспективи. Академічні візії. 2023. Вип. 24. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/645/583.
Савицька Л., Ковальова К., Безугла І. Вплив технологій штучного інтелекту на якість навчання вимови іноземних мов у здобувачів вищої освіти. Педагогічна Академія: наукові записки. 2024. № 9. С. 1–20.