Przeskocz do treści

ЗІСТАВНА СЕМАНТИКА КОЛЬОРАТИВІВ ШВЕЙЦАРСЬКОЇ ЛІНГВОКУЛЬТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ


pdfНаталя В. Романова
доктор філологічних наук,
професор кафедри німецької та романської філології
Херсонського державного університету,
Івано-Франківськ, Україна
e-mail: NRomanova@ksu.ks.ua
ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7444-3811

DOI: https://doi.org/10.24195/2616-5317-2025-40.11


АНОТАЦІЯ

Реферовану наукову розвідку присвячено зіставному аналізу семантики кольоративів швейцарської лінгвокультури першої половини ХХ століття. Актуальність дослідження визначено через лакунарність спеціальних праць із пропонованої проблематики. Ілюстративною базою слугують злободенні оригінальні побутові оповідання, оцифровані в межах проекту «Гутенберг». Укладено експериментальну картотеку обсягом 76 мовних одиниць. Виокремлено умовно два різновиди кольорів і їхніх відтінків: «універсальні» та «спеціальні». «Універсальні» кольори і їхні відтінки трапляються в обох аналізованих творах, «спеціальні» – в тому чи тому творі. Список «універсальних» кольорів – блакитний, червоний, чорний, «універсальних» відтінків кольорів – світлий, світловолосий, білявий (світло- русявий), блідий, темний. Запропоновано матрицю кольоративів та їхню класифікацію за прагматичним критерієм. Встановлено, що «спеціальні» кольори Лізи Венгер тотожні жовтому, «спеціальні» відтінки кольорів – сонячному, золотому, кривавому, темно-червоному. Ернст Цан надає перевагу білому, почервонілому, рудуватому, теракотовому, червоніючому, зеленому, коричневому, оксамитово-коричневому, каштановому, засмаглому, різнокольоровому, сірому, сталевому, фіолетовому кольорам і відтінкам. Кольоративи полісемічні, оскільки їхнє значення варіює: від нейтрального через позитивне, негативне, комбіноване до невизначеного, інформує про життєвий досвід людини, її цінності, зовнішність, емоційну сферу, поведінку тощо за формулами «тут і зараз», «там і тоді», «своє – чуже», «європейське – неєвропейське». Визначено лінгвістичні особливості кольоративів, розмежовано паралелізм і асиметрію феномена, підтверджено ідею щодо семантичних можливостей кольоративів у мовленнєвій діяльності людини загалом і творчої особистості зокрема.


Ключові слова: колір, відтінок кольору, кольоратив, семантика, оповідання, семантика кольоратива.


ЛІТЕРАТУРА

Берненко А. Ф. Проект «Психологічні особливості сприйняття різних кольорів людиною». Вікі ЦДУ. URL: https://wiki.cusu.edu.ua/index.php/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82_%22%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96 %D1%87%
D 0 % B D % D 1 % 9 6 _ % D 0 % B E % D 1 % 8 1 % D 0 % B E % D 0 % B 1 % D 0 % B B %D 0 % B 8 % D 0 % B 2 % D 0 % B E % D 1 % 8 1 % D 1 % 8 2 % D 1 % 9 6 _ % D 1 % 8 1 %D0%BF%D1%80%D0%B8%D0%B9%D0%BD%D1%8F%D1%82%D1%82%D1%8F_%D1%80%D1%96%D0%B7%D0%BD%D0%B8%D1%85_%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2_%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%BE%D1%8E%22,_%D0%9 1 % D 0 % B 5 % D 1 % 8 0 % D 0 % B D % D 0 % B 5 % D 0 % B D % D 0 % B A % D 0 %B E _ % D 0 % 9 0 . % D 0 % A 4 . , % D 0 % 9 F % D 0 % 9 3 % D 0 % A 4 , 1 1 _ % D 0 % B 3 %D1%80%D1%83%D0%BF%D0%B0
Блог. Як створюються кольори і чому ми їх бачимо? Кольорові моделі та методи їх опису. 2025. URL: https://www.products.pcc.eu/uk/blog/%D1%8F%D0%BA-%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D 1 % 8 E % D 1 % 8 E % D 1 % 8 2 % D 1 % 8 C % D 1 % 8 1 % D 1 % 8 F - % D 0 % B A %D 0 % B E % D 0 % B B % D 1 % 8 C % D 0 % B E % D 1 % 8 0 % D 0 % B 8 - % D 1 % 9 6 - %D1%87%D0%BE% D0%BC%D1%83-%D0%BC%D0%B8-%D1%97%D1%85-%D0%B1%D0%B0%D1%87/
Веретільник Т. І. та ін. (упор.). Основи теорії кольору. Навчально-методичний посібник. Черкаси : ЧДТУ, 2020. 130 с.
Еллвуд М. Чому в нас є улюблені кольори і чому ваш – з великою ймовірністю буде блакитний. ВВС. News Україна. 2024. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c8v2dj196nmo
Зимовець Г. Роль кольороназв у формуванні українського ергонімікону. Вісник Львівського університету. Серія філологічна. 2019. Вип. 71. Ч. ІІ. С. 363–372.
Крупа М. Лінгвістичний аналіз художнього тексту. Тернопіль : Підручники і посібники, 2005. 416 с.
Ліштаба Т. В., Огарєнко Т. А. Особливості функціонування прикметників у поезіях В. Симоненка. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2022. № 6. Т. 33 (72), ч. 1. С. 52–57.
Поліщук О. Індивідуально-авторські прикметники-композити у поетичному лексиконі ХХ століття. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологічна. 2008. Вип. 10. С. 109–115.

Сергуніна Т., Нарольський В. Лексико-семантична група прикметників кольоропозначень у повісті Юліана Опільського «Золотий лев». Studia methodologica. 2014, № 39. С. 198–202.
Wenger L. Die Frau des Sohnes. URL: https://www.projekt-gutenberg.org/antholog/letreife/chap004.html
Zahn E. Simon. URL: https://www.projekt-gutenberg.org/antholog/letreife/chap005.html